03/11/2019 לקראת בחירת מקום לשנה הבאה

בס"ד חשון ה'תש"ף

 

להורי מחזור ל"ה

שלום וחורף טוב ומבורך

 

"השאלה" המרחפת מעל כל תלמיד בכיתה י"ב היא "מה אתה עושה בשנה הבאה". זו שאלה שככל שאנו מתקדמים בציר הזמן הופכת להיות שאלה מטרידה יותר ואכן היא זוקקת התייחסות וטיפול.

התלמידים חזרו מחופשת סוכות כאשר לא מעט מהם הביעו את רצונם להתחיל ולעסוק בשאלה זו, וכפי שכתבתי לכם לפני תחילת השנה, אנו מייחדים את תקופת הזמו הזו לעיסוק מאסיבי ומשמעותי בסוגיית הבחירה וההכוון לקראת שנה הבאה.

העיסוק בנושא הבחירה למסלול המשך בשנה הבאה מתבצע בשני צירים :

הציר המחזורי בו אנו עסוקים בנושא באופן כללי, או במסגרת המחזור או במפגשים ודיבורים כיתתיים, והציר האישי בו כל תלמיד בשיחות אישיות במהלך החודשים הקרובים ינסה יחד עם המחנך שלו לגבש את הבחירה, בתחילה איזה מקום לבדוק בשבוע ישיבה הראשון (המכונה שבו"ש) ועד לסגירה הסופית שאני תקווה כי לרובם תהיה עוד טרם סיום שנת הלימודים.

אני מבקש לומר, שעל אף שזו שאלה כבדת משקל וכולנו היינו רוצים לדעת שהבן שלנו הכריע אותה, זהו תהליך של מסע אישי המתקדם בקצב איטי ושונה מאחד לשני, אך אני יכול להרגיע ולומר שלשמחתי נמצינו למדים כי כל תלמיד בסופו של דבר מתחיל באלול מקום כלשהו ואינני זוכר תלמידים שלא ידעו מה הם עושים בתחילת חודש אלול.

פעילות מחזורית בנושא-

ביום חמישי האחרון התנענו את שאלת הבחירה לשנה הבאה בעזרת סדנה שהעביר לנו הרב אלישע ינון, ר"מ בישיבת ההסדר בבית שאן ומעביר סדנאות ושיעורים במקומות שונים. הרב אלישע ביקש להעמיד כל תלמיד מול עצמו בשאלות מודעות עצמית כחלק מההבנה שהבחירה במקום הבא של כל אחד מושפעת מאוד מהיכרותו את עצמו ומיכולתו לעשות סדר פנימי ביעדים אותם הוא מציב עבורו למסגרת הבאה אליה הוא ילך כתחילתו של מצפן במסע האישי. במהלך הסדנה הוצגו לתלמידים האפשרויות השונות הניצבות בפני תלמיד שמינית (מכינה, הסדר, גבוהה, שילובים)ומה כל מסגרת מציעה ביחס שבין שנות לימוד התורה לצבא, עם הדגשה שכיום כמעט כל בחירה יכולה להשתלב עם כמעט כל מוסד המשך.

המשכנו את השיח בנושא בעונגי השבת הכיתתיים, כל ר"מ לפי עניינו והדגשים אותם בחר להמשיך ולהדגיש.

בערב ההורים ביום רביעי הבא, (הזמנה נשלחה לכם מטעם הישיבה) נבקש בזמן המפגש של ההורים עמנו להפגש יחד הורים ובנים ולעסוק בנושא שנה הבאה מהזווית של המעורבות ההורית בתהליך הבחירה, כחלק מכותרת הערב העוסק בתקשורת בין הורים לילדים. ננסה להציג את התהליך מהזווית שאנו רואים ולחשוב יחד מה המקום של ההורים בתהליך, לשמוע אתכם ולענות על שאלות המלוות את חלקכם לקראת התהליך גם אם זה לא בנכם הראשון שעובר זאת ועוד. נשמח לראותכם במפגש ייחודי זה.

ביום שני כ' בחשוון נערוך בוקר חשיפה לתלמידים כשלב מכין לקראת בחירת מקום לשבוע ישיבה ראשון.

בוקר החשיפה ייפתח בשיחה כללית אודות חשיבות השנה\שנים הראשונה\נות להתעסקות בלימוד תורה וגיבוש הזהות הרוחנית והעמקתה, חשיבות שאיננה נוגעת רק לבניין האישי של כל אחד, אלא מהווה חלק מסדר העדיפות הלאומית של מדינה המגבשת זהות לאומית ונחוצים לה כוחות תורניים משמעותיים בלימוד ובחיים. את השיחה יעביר הרב דני סיגליס, ראש הישיבה בנוף הגליל (נצרת עילית). לאחר השיחה הזו אנו יוצאים לארבעה סבבים של מפגשים קצרים שבמהלכם יציגו במקביל בכל רצועת זמן ארבעה מוסדות המשך שונים את המקום שלהם ,וינסו לבקש מהתלמידים לבחון האם המקום הזה מתאים להם. אנו משתדלים שבכל רצועת זמן יהיה ייצוג לכל סגנון של למידה- ישיבה גבוהה, הסדר או מכינה, אך לא הכל תלוי בנו...

התלמידים ידעו מראש את המקומות וינסו לחשוב מראש מה כדאי להם לשמוע ומה הכי קרוב לעולמם בנקודת הזמן הזו ויכול להועיל להם בחשיבה לקראת בחירת מקום השבו"ש הראשון.

ביום שלישי למחרת, נשמע שיחה כללית  מהרב יהושע ואן דייק, ראש הישיבה באיתמר, כשיחה לסיכום יום החשיפה והרמת המבט להסתכלות כללית על חשיבות לימוד התורה.

לאחר ימים אלה נקיים מרתון של שיחות אישיות בו נאסוף את בחירות התלמידים לקראת שבוע הישיבה, על מנת שנוכל לעדכן את כל המקומות בבואם של התלמידים. בפועל שבוע הישיבה מתקיים בימים שלישי- ראשון כ"ח חשוון-ג' כסלו (26-30.11). אנו מבקרים את התלמידים במהלך הזמן בו הם שוהים בישיבות על מנת לתמוך בהם בימים אלה ולבדוק תוך כדי שהותם שם מה שלומם וממה הם מתרשמים.

לאחר חזרת התלמידים משבוע הישיבה נעבד את רשמיהם ונחשוב יחד על המקום שהיה וממנו על המקום הבא לשבוע ישיבה השני בשבט.

 

חשוב לי לציין שאנו מציעים לתלמידים את כל התהליך הנ"ל אך תלמיד שיבחר לא להשתתף בפעילויות השונות וסדר העדיפויות שלו יהיה אחר יחמיץ תהליך משמעותי שקשה לבנותו פתאום יש מאין. מי שעובר את המסע כולו מהתחלה על שלביו השונים יכול להקל על עצמו ולהיטיב את החלטתו יותר מהתלמיד שייזרק לעולם הבחירה ללא עיסוק מוקדם ותהליכי.

 אני רואה בכם ההורים שותפים חשובים ועל כן אני חוזר ומדגיש את חשיבות המפגש בשבוע הבא במסגרת ערב ההורים על מנת לתת במה משותפת לדבר על סוגייה זו יחד ,מהזווית שלכם כהורים ושלנו כמחנכים עם ניסיון העבר שהצטבר אצלינו הן בתהליכי הבחירה והן בליווי השוטף לאחר מכן בשנה הראשונה.

 

בברכת הצלחה לתלמידים ולנו,

להתראות ביום רביעי הבא

הרב שי פרנקל

(קרא עוד...) מצגת/pdf

10/10/2019 להורי התלמידים בכתה יב' - סיכום תקופת אלול

בס"ד י"א תשרי ה'תש"ף

10 באוקטובר 2019

להורי מחזור ל"ה

גמר חתימה טובה,

זכינו השנה ליחידת זמן משמעותית של למידה ועשייה חינוכית וחברתית בעזרת לוח השנה שפרגן לנו אלול מלא ובכך אפשר לנו לחוות פרק זמן ארוך יחסית בו הצלחנו ב"ה לאפסן את רשמי החופש הגדול וספיחיו עד לשנה הבאה ולחזק מחדש את שרירי הלמידה וניהול סדר יום בתוך מערכת מסודרת לאחר חופש ארוך בו השרירים התרפו לאיטם.

אני מרגיש שאכן תקופה זו הביאה עימה הרבה ברכה והשגרה המתנהלת בחיינו מהווה המשך טבעי לשנה שעברה שהיתה מוצלחת מאוד ב"ה ופוריה בכל ההיבטים, הן הלימודיים והן החינוכיים.

התלמידים שעדיין מתקשים לסגור את פערי החופש או לקלוט שכיתה י"ב לפחות בחצייה הראשון איננה שונה מהותית מהשנים הקודמות לה, מתחילים להפנים שזו המציאות ופרק הזמן שחלף יחד עם סדרת המבחנים של השבועיים האחרונים מתחילים להעביר את המסר באופן שאיננו משתמע לשני פנים כי אנחנו בעיצומו של תהליך לימודי וחינוכי שפועל כבר במלוא המרץ וב"ה סיימנו תקופה טובה ועמוסה בתכנים שונים ומגוונים.

חודש אלול בישיבה יחד עם עשרת ימי תשובה כלל בתוכו הרבה התייחסויות שבשגרה אך זימן לנו שני מופעים מרכזיים משמעותיים אליהם אני מבקש להתייחס.

באמצע אלול חווינו חמשוש מחזורי מיוחד במהלכו פעלנו מחזורית בפעילות O.D.T לפי קבוצות כאשר הפעילות כוללת משימות הדורשות מכל יחיד להביא עצמו לידי ביטוי בתוך הקבוצה ומהווה מראה לתלמידים על נחיצות כל אחד להצלחת המשימה של הקבוצה, על ערכו של שיתוף פעולה ועל הבנת מקומי ותרומתי הייחודית בתוך המכלול. שיאה של הפעילות היה בתחרות המשך בין הקבוצות בבישול שדה של ארוחת הערב שלהם ללא שהתלמידים ידעו מראש מהם המוצרים שיינתנו להם ובהתארגנות ,חלקה מאולתרת, של אמצעי הבישול. היה מדהים לראות את ההתגייסות המלאה של כולם למשימות ואת היצירתיות הן בהתארגנות לביצוע משימת הבישול, הן בתוכן שנדרש מהם להציג בנוסף לתוצר התזונתי והן ברמת הגימור וההגשה. הפעילות היתה מדהימה והותירה טעם של עוד, תרתי משמע.

בלילה ישנו במבנים של המכינה ביישוב חמדת (ותודה לטל חייקין, בן חמדת, על הגשת העזרה בכל מה שנדרש), ולמחרת ביקרנו במלכישוע, כפר לגמילה מהתמכרויות קשות. במלכישוע פגשנו שני עוס"ים שעובדים או עבדו שנים במקום, יוחאי בשן ולירון אבני, שניהם תושבי קיבוץ מרב (לירון בוגר הישיבה בעצמו). במהלך הביקור נחשפנו להבנה מהו הכפר, מהי שיטת הטיפול בו וסדר היום של השוהים בו. פגשנו מטופל שהסכים לחשוף את סיפורו האישי , סיפור תשובה אמיתי, ובאומץ ורהיטות העביר את המסרים הכל כך יפים וחשובים אודות אחריות האדם על עצמו, על החשש המתמיד בפני הסכנות האורבות לכל אדם מפיתויים שונים ומסוכנים אך חובת האחריות של האדם לשלוט בעצמו, בתגובותיו ובבחירותיו. לסיום ערכנו סיור במתקני העבודה בכפר ודרכם ראינו כיצד חלק מהשיקום ותהליך התשובה לובש צדדים מעשיים בסדנאות השונות המתקיימות בכפר. היה סיור משמעותי ומטלטל שללא ספק מותיר רושם עז על כל מי שנמצא בו.

החוויה העוצמתית השניה לתקופה זו היתה ערב ההכנה ליום הכיפורים שחווינו ביום חמישי שהתחיל את המסע המשמעותי שעברנו עד למוצאי שבת.

הפעילות התחלקה לשניים - חלק מחזורי וכלל הישיבה. בחלק המחזורי התכנסנו בישיבת הר המור בירושלים, שמענו שיחה מהרב משה שטרנברג ולאחר מכן התחלקנו לחבורות וכל קבוצה ישבה עם אברך הלומד בישיבה שלמד או דיבר עם התלמידים בנושאים הקשורים בתשובת הפרט. זו הכניסה הראשונה השנה שלנו כמחזור ולחלק גדול של התלמידים גם כפרטים להיכלה של ישיבה גבוהה. ביקשתי מהתלמידים להתייחס לביקור לא רק במימד התוכן אלא גם בחוויה של ביקור בישיבה גבוהה ובית מדרש שוקק בלומדי תורה.

לאחר מכן זכינו לשמוע שיעור מהרב אבינר שליט"א שעסק בענייני תשובה ובטחון האדם בה על אף המאבק הקבוע בין שני חלקי האדם והידיעה שהמאבק תמידי ולא ייפסק גם לאחר שנחליט לחזור בתשובה, על מציאות עם ישראל היום שהיא לעין ערוך טובה מהמציאות לפני מאה שנים ויותר והתקדמות תהליך הגאולה גם בתשובת העם לאלוקיו.

לאחר ארוחת הערב התכנסה כל הישיבה יחד לשיחה משמעותית מהרב רמי גליקשטיין אודות עבודת יום הכיפורים של כל אחד מאיתנו, שיחה שלוותה בסיפורים מרתקים וממנה המשכנו למעגלי ריקוד של שמחה ודיבוק חברים כשזכינו להשתתפות הרב שמואל אליהו שליט"א בריקודים והתברכנו מפיו לשנה החדשה.

גולת הכותרת של ערב זה היתה מעמד הסליחות של רבני הקהילות אליו הצטרפנו ונבלענו בהמון אדם שגדש את רחבת הכותל המערבי, עם ישראל המגוון והיפה שהגיע בשעת לילה מאוחרת לומר סליחות ברוב עם. למעלה משעה ארכו הסליחות שהובלו מבמה מרכזית בהגברה עוצמתית ולאורך כל הזמן נעו אנשים עוד ועוד לתוך הכותל וממנו, חלקם רק מבקש לצלם עצמו עם הכותל בימי תשובה אלה וחלקם הגדול שותף לסליחות ולאמירת י"ג מידות של רחמים שהגיעו עד כסא הכבוד בעוצמתם.

בשבת הישיבה התארח אמיר אוחנה (לא שר המשפטים...), תושב בת-ים שבתהליך אישי ארוך שנמשך גם היום בנה את אישיותו וקבע לעצמו יעד לעזור לאחרים באמצעות הדיבור והסיוע. אמיר עומד בראש מרכז טיפולי-חינוכי להעצמה וחיזוק נוער ומבוגרים ומתן תמיכה בתחומי הזוגיות, מרכז שמאגד אנשי מקצוע מתחום הטיפול לטובת סיוע לפרטים ולקבוצות לחיות חיים טובים יותר ומודעים יותר. בליל שבת עברנו סדנה, כל תלמידי השמינית, שעסקה בנושא זוגיות ונגעה במקומות עמוקים שבכל אחד מאיתנו והצורך לברר את עצמו ואת תכונותיו, היכולת לקבל את עצמו עם חולשותיו והדרכים למניעת פירוק בית שייבנה בעתיד בעז"ה. התלמידים היו מרותקים והביעו התפעלות ועניין.

למחרת שיתף אמיר את כלל הישיבה בסיפורו האישי ופרס באומץ וגילוי לב את המסע שעבר בעצמו עד הגיעו למצב בו הוא זה שמסייע לאחרים במצוקותיהם.

סיימנו את השבת במעמד סליחות משולבות, ספרדי-אשכנזי, כמיטב מסורת הישיבה.

בליל יום הכיפורים התכנסנו יחד כל המחזור ושמענו את סיפורו של טלהון אדמה, תלמיד מהמחזור שלנו יוצא אתיופיה, שסיפר על מסעו לארץ ובעיקר מסעו בארץ עצמה, ההתמודדויות שלו מול סביבה אחרת מהמוכרת לנו בשכונה שלו בחולון, והאמונה הבלתי מתפשרת שלו ברבש"ע המעניקה לו כוחות פנימיים גדולים לצלוח את כל המשברים שבדרך. גילוי הלב היה עוצמתי ומטלטל ונדמה לי שהיתה זו הכנה גדולה ליום הכיפורים בהבנת עוצמתו של כל יחיד ואחריותו לניתוב חייו למקומות הנכונים בבחינת "אין הדבר תלוי אלא בי".

יום הכיפורים הבא עלינו לטובה יתקיים כבכל שנה עם מניינים מקבילים לפי נוסחי העדות כאשר פתיחת היום וסיומו ברוב עם יחד שבטי ישראל.

פנינו לאן? העיסוק בבחירת המקומות לשנה הבאה

נושא זה יתחיל להיות מדובר ונוכח לאחר חג הסוכות לקראת סוף חודש חשוון בו נעבור יום חשיפה של מוסדות המשך שונים ונבחר מקום לשבוע ישיבה ראשון. הרבה מהתלמידים מתחילים לשאול את עצמם מה הלאה, והעיסוק יהיה במישורים שונים, גם עקרוניים כמו כיצד מנהלים תהליכי בחירה, כיצד מכריעים, מה צריך לחפש ומה ההבדלים בין המסלולים השונים ועוד, ובין ההכוונה האישית לפי היכרותנו המוגבלת בניסיון להציע לתלמיד ללכת למקום בו יתנסה ועל גבי נסיון זה נוכל להמשיך לדייק מה נכון עבורו.

שגרת הלמידה

אנחנו מתקדמים בקצב נכון וטוב לקראת מועדי החורף שכבר ממתינים מעבר לפינה. תלמידים שלא יתאפסו בזמן ימצאו עצמם לא מוכנים לקראת מבחני מועד החורף ועל כן טוב ונכון שגם אתם ההורים תעזרו להם לשים לב שאין זמן לנחת ועליהם להפיק מעצמם את המירב בתקופה זו כדי למקסם את הישגיהם בבחינות החורף. ככלל, אנו חשים שהתלמידים נכנסו ללמידה טובה ואחראית ובשוליים אנו מתחילים לאסוף את כל מי שהתבלבל מסיבות שונות ולא שם לב שהשנה כבר מתקדמת בצעדי ענק קדימה.

פנימייה

העצמאות של התלמידים בפנימיה מבורכת מצד אחד אך מקשה עליהם את ההתנהלות מפאת שעות השינה המאורחות שהם נקלעים אליהם באונס או ברצון. נמשיך להעניק להם חופש יחסי במרחב הפרטי אך אני ממשיך להתרות גם בפניכם שחלק לא מבוטל מהתלמידים מתקשה להתנהל בבקרים עקב ניהול זמן לא נכון בלילות ובסוף יש מחיר לכל התנהלות. התברכנו בצוות הדרכה טוב ב"ה המשרה  אווירה טובה ונעימה יחד עם הצבת גבולות סבירים ואני תקווה שהאווירה החיובית תצמיח את החבר'ה לעצמאות בריאה ובוגרת.

אני מנצל אגרת זו לברך את כולנו לשנה טובה ופוריה, שנה של עשייה ברוכה מתוך בריאות הגוף והנפש, שנה של בחירות טובות ונכונות להמשך הדרך, שנה שנמצה בה את השהות המשותפת להצלחה ולצמיחה.

גמר חתימה טובה

הרב שי פרנקל

 

(קרא עוד...) מצגת/pdf

01/09/2019 להורי התלמידים בכתה יב' - אגרת לפתיחת שנת הלימודים תש"ף

בס"ד א' אלול ה'תשע"ט

1 בספטמבר 2019

להורי מחזור ל"ה- שמינית תש"ף

שלום וברכה וברכת שנה טובה לכולנו,

אפתח בהודאה לה' על שכל תלמידנו חזרו שלמים לישיבה. יש להודות בלב שלם על הטובה הגדולה שאנו מקבלים את כל תלמידנו בחזרה בריאים בגופם ואני תקווה שגם בנפשם ורוחם.

אנו מתחילים את השנה האחרונה למסע הבנים בשנות הישיבה. אני רגיל לומר להם במפגש הראשון, שהמיוחד בשנה זו הוא, שאין לה הזדמנות שניה וכל יום שיחלוף לא יהיה כדוגמתו בשנה הבאה. מבחינתי תפיסה זו, המנכיחה את שעון החול המתחיל לאזול מיומה הראשון של שנת הלימודים, אמורה לחולל תודעה של רצון עמוק לכל תלמיד להיקשר ככל שיוכל יותר לישיבה, לחברים, לספוג מאווירת המקום ולתעדף נכון את בחירותיו כך שיוכל להביט בסיום השנה על עצמו ולומר ששנה זו הייתה יותר משנה רגילה בתהליך התפתחותו בישיבה.

השנה שלפנינו בנויה טכנית ומהותית משני חלקים כפי שכתבתי לכם בסיום השנה הקודמת. החלק הראשון יהיה דומה לשנה שעברה בקצב הלמידה וברצון להשיג את מירב המאמץ הלימודי ופירותיו בתקופת בגרויות החורף, והחלק השני יוקדש ברובו לפעילות חברתית כשמערכת השעות וימי הלמידה בשבוע יותאמו לשינויים לכשנגיע לשלב הזה בשנה.

אנו בפתחה של שנה גדושה בעשייה וככל שהשנים חולפות אנו מצפים שהתלמיד ייקח על עצמו יותר ויותר אחריות על חייו בישיבה ומחוצה להם כהכנה נכונה לחיים הבוגרים שמחוץ לעולם החממה הישיבתית. כמובן שאנו משתדלים לצייד אותו בכלים מתאימים, שיח מרובה על יכולתו להתבונן על עצמו ולבקר את מעשיו ועוד ועוד, אך בסיכומו של דבר איננו באים להחליף את התלמיד בניהול חייו הבוגרים. מאידך, לא ניתן לתלמיד במערכת, כחלק מההבנה שככה החיים האמיתיים עובדים, להתנהל בהפקרות מזיקה לו או לסביבתו (חלק מהתפיסה המודגשת בלימוד הסוגיות בגמרא השנה ממסכת בבא קמא). אנו נמשיך להקפיד על יחס ראוי ונאות לזמנים (קימה בבקרים לתפילות, השקטת המרחב הציבורי והחשכתו מהשעה 24:00), יחס מותאם ואנושי לרכוש הכללי והפרטי, להתנהגות מותאמת למוסד חינוכי ישיבתי ולחיי פנימייה תקינים המאפשרים מצד אחד לחוות חיים חברתיים עשירים ומאידך לא להפיל את התלמיד למריחה וריקבון מזיקים לו ולסביבתו. תלמידים שיתקשו לעמוד במשימה בגלל בלבול חיצוני מוטעה שכיון שהנני "שמיניסט" הכל מאחורי ואני פטור מכללי ההתנהלות התקינים, ימצאו את עצמם מתעמתים עמנו עימות חריף עד כדי השעייה מהפנימייה. לא נסכים להפיכת הפנימייה ו\או הישיבה למוסד בטלה סמוי או גלוי. כל זה חינוך נכון ומיטבי עבור התלמידים שמסגרת באשר היא קובעת לעצמה את קוד ההתנהגות וההתנהלות הנכונים לה ולפרטים שבה ולכן היא מייצרת עבורם כללים נאותים. ביחס לתחום הבטיחות נקפיד על קוצו של יוד בכל הנוגע לבקשת רשות ליציאה משטח הישיבה, הקפדה על דיווח  למדריך על היעדרות מאושרת כדי שלא יחפש את התלמיד בשעת לילה מאוחרת, הימצאות בפנימייה חובה מהשעה 24:00 שהוא זמן בדיקת נוכחות. כל שימוש ברכב ממונע מסוג כלשהו אסור בהחלט!!

מבחני הבגרות

התוצאות של מבחני הבגרות שנעשו שנה שעברה הגיעו בסיום החופשה, עדיין לא קבלנו את הניתוח שלהם ברמה הכלל מערכתית, אך ב"ה מתחומי הדעת שאנו לימדנו יש לנו שביעות רצון מהשגי התלמידים והקורולציה בין ההשגים במבחנים עצמם לציונים השנתיים. כמובן שיש תלמידים שהזלזול בתהליכי הלמידה במהלך השנה גרע מציונם השנתי ויכולתם השתקפה  במבחן הבגרות עצמו יותר מכפי ששיקף הציון השנתי. העיקרון הזה אותו הישיבה מובילה שנים רבות, שציון שנתי משקף תהליך שנתי ולא  רק יכולת של תלמיד, ימשיך ביתר שאת גם בשנה הקרובה. מנסיוננו בעבר נמצאנו למדים שתלמידים מזלזלים יותר בתהליכי הלמידה שלהם בכתה י"ב, שוב, מתוך אגו מיותר תחת המעטה המכונה "שמיניסט", ומפסידים נקודות רבות ויקרות בציון השנתי ופעמים רבות גם במבחני הבגרות עצמם. הפער בין ההישגים בקיץ שביעית לקיץ שמינית יכול להיות גדול בעשרות אחוזים והכל שיקוף של יחס התלמידים ללמידה. יש להם אשליה שניתן לעשות את כל התהליך הלימודי קצר יותר וממוקד יותר, וזאת מתוך חוויה מוטעית הזכורה להם מבגרויות הקיץ של השביעית תוך שכחת התהליך הרציני שהשקיעו עד אליהם ואז המסקנה המוטעית ברובה אומרת להם שניתן לדלג על התהליך ולהסתפק בהשקעה לקראת הבגרויות עצמן, אך מבחן התוצאה מוכיח שזו אשלייה בלבד. אנו נמשיך להקפיד על תהליכי למידה מסודרים ,אך גם פה, אחריות התלמיד על לימודיו והישגיו תכתיב את מבחן התוצאה.

בגרויות החורף אליהן ניגש השנה הן: בגרות חורף גמרא והלכה (פנימית), בגרות תושב"ע בית חינוך ומשפחה (חיצונית), בגרות באזרחות (חיצונית), בגרות מתמטיקה ל3-4 יח"ל (חיצונית). לתלמידי התל"ם ו - 3 יח"ל תנ"ך תהיה בגרות תנ"ך בחורף.

בקיץ ישלימו תלמידי 5 מתמטיקה את הבגרות שלהם, אנגלית בכל הקבוצות, תנ"ך, חינוך גופני ומגמות.

קומה ב' של מגמות לימוד

בישיבה מוצע לתלמידי י"ב ללמוד קומה ב' של מקצועות לימוד בתחומי: מחשבת ישראל, ספרות והיסטוריה. תלמידים יכולים להוסיף 5 יח"ל (כהרחבה) על המגמה העיקרית שלהם, לחלקם זו הופכת למגמה עיקרית אם הם פרשו ממגמתם בשביעית. מורי המגמות יציעו זאת לתלמידים בתחילת השנה ותהליכי הלימוד יתחילו במקביל למערכת.

לימודי האזרחות- נופי גולן

במקצוע האזרחות אנו שותפים כבר כמה שנים לפרוייקט לימוד משותף של בני הישיבה עם בנים מביה"ס התיכון הגולני "נופי גולן" (הבנות לומדות במקביל עם בנות אולפנת קצרין). מורי האזרחות יציגו את התכנית בתחילת השנה ויבנו קבוצה ייעודית שבסך הכל אמורה לפגוש את הבנים כשישה מפגשים.

לימודי הגמרא

הלימוד בגמרא ימשיך להיות מחולק לקבוצות למידה על פי סגנונות לימוד, אך השנה הקרובה יוקדשו שעתיים שבועיות בהן כל הישיבה תתכנס ללימוד גמרא בסגנון של חברותות מכל הקבוצות. המטרה היא לייצר לימוד משותף ותוסס עם התנסות בלימוד עצמי בחברותות שילווה על ידי מורי הקבוצות ומתגברים נוספים. אנו תקווה שמהלך זה יישא את הפירות הרצויים ויפגיש את התלמידים עם עולם לימוד הגמרא ממקום טוב, יסייע להם ברכישת כלים מותאמים ללימוד עצמי בהווה ובעתיד ויעצים את קול התורה בישיבה.

יעד מרכזי בשנה הקרובה הוא ליווי התלמידים בתהליכי הבחירה שלהם למקום המשך לימודיהם בשנה הבאה. נושא זה יטופל בהרחבה מזוויות שונות כאשר תחילת העיסוק בו תתחיל אחרי החגים לקראת כסלו וככל שיחלוף הזמן נגביר את העיסוק והחשיפה של התלמידים לנושא. כמובן שבסופו של דבר התהליך הוא אישי ומלווה בהכוונה על ידי צוות המחנכים וראש הישיבה.

צוות המחזור כמעט ולא השתנה למעט התווספות מדריכים לשכבה במקום דניאל ואביתר. כמדריך לשכבה מתווסף אוריה סלע, בחור שלומד בישיבת ההסדר. מס' הטלפון שלו הוא 055-9950001, הוא מצטרף להילל קלרמן משנה שעברה ואליהם יצטרף מדריך נוסף לכתת העולים בני המנשה שגם הוא בן מנשה בעצמו.

כל מספרי הטלפון של הצוות יעודכנו באתר הישיבה למי שזקוק.

שלום כיתה ...ט'

ביום שני הקרוב אנו מתחילים בפעילות פתיחה לקבלת תלמידי החמישית לישיבה. במהלך החופש עבדו תלמידים על הפעילות ואנו תקווה שתהיה פעילות טובה ואיכותית באווירה חיובית ומצמיחה. אנו מציעים לתלמידי השמינית להיות חברותות בוגרות לתלמידים מהחמישית כחיזוק הקשר הבונה ביניהם. אני תקווה כי ההיענות תהיה גדולה. זהו פרוייקט שאנו מובילים כמה שנים לזכרו של בנציון הנןמ הי"ד, בנה של תמר יועצת בישיבה.

חינוך לחיי משפחה

דבר נוסף ייחודי לשמינית הוא סדנה עם הרב עמוס בדש העוסקת בנושא קשרים עם בנות למטרת נישואין, מורכבות חיי הנישואין והבנת הפערים בין המינים. זו סדנה שמועברת כמה שנים ומצליחה מאוד. הרב עמוס בדש הוא יועץ זוגי מוסמך ועוסק שנים רבות בתחום. ככל, נושא זה של בניית הבית נלמד בהיבטים שונים בשמינית, הן במסגרת לימודי החובה בתושב"ע של "בית חינוך ומשפחה" והן בסדנת רשות זו שתתקיים בסדרי ערב בימי שני לאורך כעשרה מפגשים.

אני מעריך שיש דברים רבים נוספים לשתף אתכם ואשתדל להשלים את החומר באגרת לקראת סיכום תקופת הלמידה של אלול.

בתפילה לשנה טובה מוצלחת ומבורכת

הרב שי פרנקל

רכז השכבה

(קרא עוד...) מצגת/pdf

accessibility