05/11/2019 סיכום תקופת אלול תשרי

סיכום תקופת אלול תשרי

זכינו השנה ליחידת זמן משמעותית של למידה ועשייה חינוכית וחברתית בעזרת לוח השנה שפרגן לנו "אלול" מלא ובכך אפשר לנו לחוות פרק זמן ארוך יחסית בו הצלחנו ב"ה להיזכר מחדש מהי למידה, כיצד היא מתנהלת ואיך כדאי לנהל סדר יום בתוך מערכת מסודרת לאחר חופש ארוך.

אני מרגיש שאכן תקופה זו הביאה עימה ברכה והשגרה המתנהלת  מהווה המשך טבעי לשנה שעברה שהיוותה התחלה מוצלחת וכניסה לחיי הישיבה, הן מהצד הלימודי והן מהצד החינוכי.

חודש אלול בישיבה יחד עם עשרת ימי תשובה כלל בתוכו הרבה התייחסויות שבשגרה אך זימן לנו אירועים משמעותיים אליהם אני מבקש להתייחס.

שבת ישיבה הראשונה

חשיפת התנדבויות- השנה תלמידי כיתה י' מחויבים לשעות התנדבות. מחויבות זו אף נרשמת בתעודת הבגרות. אנו מנסים לרומם את עניין ההתנדבות מעבר לאמירה של 'מה חובתי ואעשנה' ולראות בה דרך חיים. ביום חמישי פרסנו בפני התלמידים את האפשרויות השונות והמגוונות בהם הם יכולים להביא את תרומתם לידי ביטוי מקסימלי. מדריכי בני עקיבא פגשו באותה העת נציג של התנועה שדיבר איתם באריכות על המשמעות של הדרכה.

ברצוני לציין שבשבוע האחרון החלה ההתנדבות והרשמים שאנו קבלנו מהתלמידים היו משמעותיים מאוד. זו ההזדמנות להודות לרב רועי אבירן שמרכז את ההתנדבויות.

את יום שישי הראשון שלנו (לקראת השבת הישיבה הראשונה) התחלנו בשעה 3:45 לפנות בוקר. נסענו להר מירון כדי לטפס לשביל הפסגה ולהתפלל תפילת שחרית עם אור ראשון. לאחר מכן ירדנו לנחל עמוד ולבריכות שכוי. החברה כדרכם היו בשיאם ולמרות האתגר הגדול בהליכה המרובה ובהשכמה המוקדמת האנרגיות הטובות היו בשיאם.

ערב ההכנה ליום הכיפורים

ערב זה שחווינו ביום חמישי  לאחר חופשת ראש השנה. ערב זה התחיל את המסע המשמעותי שעברנו עד למוצאי שבת.

הפעילות התחלקה לשניים - החלק הראשון היה מחזורי והחלק השני היה לכלל הישיבה. בחלק המחזורי שמענו שיחה על עשיית חסד ותשומת לב לנזקק מפי אורי שכטר, ולאחר מכן שיחה מפי הרב שמואל מורנו, שסיפר על אחיו עמנואל מורנו הי"ד ועל ידי כך הכניס אותנו לאווירה המיוחדת של ימי התשובה.

לאחר ארוחת הערב התכנסה כל הישיבה יחד לשיחה משמעותית מהרב רמי גליקשטיין אודות עבודת יום הכיפורים של כל אחד מאיתנו, שיחה שלוותה בסיפורים מרתקים וממנה המשכנו למעגלי ריקוד של שמחה ודיבוק חברים כשזכינו להשתתפות הרב שמואל אליהו שליט"א בריקודים והתברכנו מפיו לשנה החדשה.

גולת הכותרת של ערב זה היתה מעמד הסליחות של רבני הקהילות אליו הצטרפנו ונבלענו בהמון אדם שגדש את רחבת הכותל המערבי, עם ישראל המגוון והיפה שהגיע בשעת לילה מאוחרת לומר סליחות ברוב עם. למעלה משעה ארכו הסליחות ולאורך כל הזמן נעו עוד ועוד אנשים לתוך הכותל וממנו ואמירת הסליחות וי"ג מידות של רחמים היו בקהל רב ועצום שהגיעו עד כסא הכבוד בעוצמתם.

חזרנו לישיבה לתפילת ותיקין ומנוחה לקראת שבת שובה.

בשבת שובה התארח אמיר אוחנה (לא שר המשפטים...), תושב בת-ים שבתהליך אישי ארוך שנמשך גם היום בנה את אישיותו וקבע לעצמו יעד לעזור לאחרים באמצעות הדיבור.

אמיר עומד בראש מרכז טיפולי-חינוכי ('מפלים')להעצמה וחיזוק נוער ומבוגרים ומתן תמיכה בתחומי הזוגיות, מרכז שמאגד אנשי מקצוע מתחום הטיפול לטובת סיוע לפרטים ולקבוצות לחיות חיים טובים יותר ומודעים יותר.

אמיר שיתף את כלל הישיבה בסיפורו האישי ופרס באומץ וגילוי לב את המסע שעבר בעצמו. אמיר  סיפר בצורה מרתקת על ילדותו הקשה ועל מסע חייו שקיבל תפנית בזכות אמון ואהבה שקיבל ממדריך בסניף בני-עקיבא. עד הגיעו למצב בו הוא זה שמסייע לאחרים במצוקותיהם.

סיימנו את השבת במעמד סליחות משולבות, ספרדי-אשכנזי, כמיטב מסורת הישיבה.

יום כיפור

לשמחתנו חלק ניכר בחר להישאר בישיבה ביום הכיפורים. ביום הכיפורים התקיימו שני מנינים בישיבה בנוסח ספרדי ואשכנזי. כאשר פתיחת היום וסיומו ברוב עם יחד שבטי ישראל.

שיאו של היום הקדוש היה בהתכנסות משותפת לאמירה נעילה משותפת בנוסח מעורב בהובלת שני חזנים משתי העדות. אשרינו שזכינו שאלו תלמידינו.

קפה דילמה- ביום שלישי שעבר ישבו תלמידי המחזור על קפה ומאפה לבוקר של שיח על דילמות הקיימות במחזור. הבוקר הופק ונוהל על ידי ועד המחזור(יישר כח) והיה מרשים מאוד לראות כיצד כל קבוצה דנה ומגבשת עמדה שהושמעה לכל שאר הקבוצות. בבוקר זה באו לידי ביטוי משמעותי גם תלמידים אשר בימים רגילים קולם לא נשמע ברבים.

 

שגרת הלמידה

שעורי אמונה – בכוונתנו לעסוק בשיעורים אלו במגוון נושאים:

הלכה- הלכות שבת מתוך החוברת של צורבא מרבנן( מבקש מכל מי שטרם רכש את החוברת לעשות זאת בהקדם. ניתן לעשות זאת דרך הקישור הבא לפיבוקס שהועבר לתלמידים).

אמונה- אנו אמורים להתחיל בימים אלו חוברת של מחשבת ישראל לכיתה י'. חוברת זו תחולק לתלמידים ללא עלות. במסגרת הלימוד יעמיקו התלמידים בזהותם הציונית דתית בנושאים הבאים. א. בין אדם לעצמו. ב. בין אדם לעמו. ג. בין אדם לאלוקיו. ד. בין אדם לארצו ולמדינתו. ה.בין אדם לזולתו

 שעורי גמרא – השנה אנו לומדים את מסכת בבא קמא. גם השנה אנו ממשיכים  ללמוד לפי חלוקה לקבוצות על מנת לאפשר לכל תלמיד ללמוד בקבוצה בה הוא יוכל להתקדם בקצב ובצורת הלמידה המתאימה לו, ישנן קבוצות בכיתות, וישנה קבוצה בבית המדרש. ברצוני לציין שלימוד הגמרא הוא אחד מאבני היסוד עליהם מושתתת הלמידה בישיבה.

לימודי תיכון- התלמידים בחרו את מגמות הלימוד בהם הם יבחנו בשנים הקרובות ברמת 5 יח"ל. בחירה זו נעשתה לאחר שכלל התלמידים נחשפו לכלל המגמות.

ברצוני לציין כי השנה בחלק ניכר מהמקצועות(לשון תנ"ך אנגלית והסטוריה) מתקיימת הערכה חלופית לבגרות. משמעות הערכה זו היא שהציון שבנכם יקבל השנה יהווה כ30% מהציון הסופי בבגרות. מנהל התיכון אופיר עבר בין הכיתות והסביר לתלמידים את המשמעות של עובדה זו. אבקש מכם לשוחח על כך עם בנכם מאחר שלפעמים, למרות כל ההסברים והידע שאנו מציגים, תלמידים מזלזלים ומשלמים על כך מחיר יקר מאוד לאחר מכן.

ככלל, אנו חשים שהתלמידים נכנסו ללמידה טובה ואחראית ובשוליים אנו מתחילים לאסוף את כל מי שהתבלבל מסיבות שונות ולא שם לב שהשנה כבר מתקדמת בצעדי ענק קדימה.

פנימייה

התברכנו בצוות הדרכה טוב ב"ה המשרה  אווירה טובה ונעימה יחד עם הצבת גבולות. ההתנהלות בפנימייה דורשת בגרות ואחריות. אחת ההתמודדויות המשמעותיות היא זמן השינה. התלמידים נדרשים בשעה 10:45 להיכנס לחדרים ולהתחיל להארגן לשינה. גם השנה אנו לוקחים את מכשירי הטלפון הנייד בזמן המיועד לשינה מתוך הבנה שפעולה זו מאפשרת זמן שינה איכותי יותר. ותפקוד בריא וטוב ביום המחרת.

פנינו להמשך:

בשבת הקרובה אנו יוצאים לשבת מחזור בישוב נווה

אנו יוצאים לשבת מיום חמישי בבוקר ובמהלך הסופ"ש  ניפגש עם אנשי עוטף עזה בשדרות ובמפוני גוש קטיף אשר בחרו למרות השבר הנורא ללכת ולהקים ישובים פורחים בחולות חלוצה.

ערב הורים ובנים - הערב יהיה בישיבה ביום רביעי, ט"ו בחשון (13/11) בין השעות 17:30-22:00 (נשלח פרסום במייל). הערב יעסוק בתקשורת שבין הורים ומתבגרים. בערב זה הושקעו מאמצים רבים על מנת לעשותו משמעותי ואיכותי. מצפים לבואכם...

אני מנצל אגרת זו לברך את כולנו בחורף טוב ובריא ובשנה של גשמי ברכה וחסד.

בברכה

הרב אמתי שפירא

רכז שכבה

והצוות החינוכי

 

(קרא עוד...) מצגת/pdf

29/10/2019 להורי התלמידים בכתות י' - מידע על הלמידה בשנת הלימודים הנוכחית לקראת הבגרות

בס"ד, ל' תשרי תש"ף

29 באוקטובר 2019

 

 

לכבוד

הורי התלמידים בכיתות י'

 

שלום וברכה,

 

הנדון: שנת הלימודים הקרובה ומבחני הבגרות.

 

אנו אחרי תקופת החגים המבורכת, וחודש למידה משמעותי וטוב שחווינו בתחילת השנה. ניכר בהחלט שהתלמידים נכנסו לשנת הלימודים בצורה טובה, וכעת שוב חוזרים לשגרת למידה ברוכה.

ברצוני לעדכן אתכם ששוחחתי בתחילת שנה עם תלמידי כתות י' על המשמעות של שנת הלימודים הנוכחית גם בהיבט של בחינות בגרות. 

על פי הרפורמה שהחלה לפני מספר שנים, הלימודים בכיתה י' הם כולם לבגרות, ובסוף השנה נותנים המורים בכל מקצוע ציון שמהווה 30% מציון הבגרות הסופי. הסברתי לתלמידים שמדובר בהזדמנות מאוד חשובה שכדאי מאוד לנצל אותה, גם כדי לרכוש בסיס לימודי איתן לקראת בחינות הבגרות החיצוניות בשנת הלימודים הבאה, וגם כדי לצבור נקודות חשובות לציון הבגרות הסופי, אחרי השכלול.

דיברנו על כך שלמידה טובה פירושה נוכחות סדירה בשיעורים, הכנת שעורי בית, ביצוע כל המטלות השונות (הערכה חלופית וכו') ולמידה למבחנים.

תלמיד שמרגיש שהוא זקוק לעזרה של התוכן הנלמד או בארגון הלמידה, מעבר למה שהמורה המקצועי מעניק, ומעבר לתגבורים שניתנים, מוזמן לפנות למחנך הכתה או אלי.

להלן קישור למצגת שהוצגה לתלמידים המסבירה על מסלול הלמידה לבגרות בישיבה בכיתות י' – יב'.

למצגת הכנסו כאן.

ניתן גם לצפות במצגת ישירות באתר הישיבה בדף הבית למטה.

 

נאחל לכולנו שנת לימודים טובה ופוריה, וחורף טוב!

 

ברכה

אופיר בן אילוז

טל': 050-7411796

מנהל התיכון

 

(קרא עוד...) מצגת/pdf

15/07/2019 לקראת י' תש"פ - בחירת מגמות

בס"ד, תמוז תשע"ט

יולי 2019

הורים יקרים שלום וברכה,

בשנה הקרובה יתחילו הבנים, לצד כל הלימודים הרגילים, ללמוד מגמות לימוד לבחירה, בהיקף 5 יחידות. מגמה זאת תלווה אותם בע"ה עד לסוף י"ב (בכיתה י"ב יוצעו לתלמידים עוד 3 מגמות לימוד לבחירה כקומה נוספת). זוהי אחת ההזדמנויות המשמעותיות שלהם לבחור וללמוד נושא שקרוב לליבם, וחשוב שנסייע להם לבחור נכון לפי נטיית הלב, ולפי רמת הקושי והאתגר המתאימה להם.

להלן המגמות המוצעות לתלמידים בשנת הלימודים הקרובה:

  • לימודי ארץ ישראל
  • ביולוגיה
  • חקלאות
  • כלכלה
  • הנדסת תוכנה
  • פיזיקה
  • תיאטרון

מצורף בזה קישור לעמוד באתר הישיבה ובו מצגות המפרטות בקצרה על כל אחת ממגמות הלימוד".  לצפיה הכנסו כאן

תהליך בחירת המגמה בפועל יכלול כינוס מחזורי, בשבוע הראשון של השנה, למפגש חשיפה למגמות. הכינוס יהיה בהשתתפות ראש הישיבה, מנהל התיכון ורכז השכבה, ובו תוצג כל אחת מהמגמות בליווי הסברים של מורי המגמה. כך יוכלו התלמידים לאמוד את מידת ההתאמה הבסיסית שלהם ולבחור במגמה הנראית להם המתאימה ביותר. בתחילת המפגש יחולק דף לתלמיד (דומה לזה המופיע בהמשך מכתב זה) בו יוכלו התלמידים לציין לעצמם נקודות לחשיבה תוך כדי החשיפה למגמות.

במהלך חופשת השבת הראשונה תוכלו אתם, ההורים, להתייעץ עם בנכם בנוגע לבחירת המגמה המתאימה להם ביותר,  בהתאם לשאיפותיו הלימודיות והנושאים המעניינים אותו.  

בתחילת השבוע שלאחר מכן, ימסור כל תלמיד את הדף שלו למחנך הכיתה, ולאחר מכן ייפגש עם צוות הכולל את מחנך הכיתה, רכז השכבה ורכזת המגמות כדי להחליט ביחד באיזו מגמה לימוד הוא יילמד בשנים הקרובות.

אנו מאחלים לבנכם שיזכה לבחור נכון, ולהתפתח בתחום שמתאים לו.

מצ"ב דף בחירת מגמות תש"פ

בברכה

אופיר בן-אילוז                          לאורה גרונסייד

מנהל התיכון                             רכזת מגמות

(קרא עוד...) מצגת/pdf

accessibility