03/04/2017 איגרת לחודש ניסן

בס"ז, ז' בניסן תשע"ז

הורים יקרים שלום ואור,

אגרת זאת מגיעה אליכם כשבנכם כבר יצא לחופשת הפסח ואני מקווה שאתם זוכים להנות מהשהות המשותפת במהלך ימי החופשה.

אנו בסיומו של החורף והכל פורח, הגולן במרחבי מרבדי הפרחים ויופי הבריאה שגורמים לנפש לרוממות ותחושת שמחה.

מבקש בדברי אלו לסכם את שעברנו בחודש אדר, ולהצביע על הימים המיוחדים לאחר חופשת הפסח ודגשים לקראתם.

חודש אדר:

טיול שנתי: פתחנו את חודש אדר בטיול שנתי נפלא במסלול שהתחיל במכתש רמון והסתיים לאחר ארבעה ימים בספיר שבנגב. טיול השנתי בישיבה הוא חוויה יוצאת דופן של חיבור לארץ ישראל "דרך הרגליים", הליכה מרובה ומאומצת בהרכב כיתתי ובערב נפגשים כולם ל"מאהל" ישיבתי. היה כיף ומגבש, בוודאי שמעתם על כך רבות מבנכם.

ימי חסד: בימי אדר יצאנו כלל הישיבה לשמח ולפגוש ציבורים נוספים בעם ישראל. אנו כיתות ט', נסענו בימים שלישי רביעי שלפני פורים לנצרת עלית ועפולה. בנצרת סייענו לעירייה בשיקום שכונות שמצבן לא מעודד - בלשון המעטה, וביום רביעי הפעלנו בשני בתי ספר בעיר עפולה "שוק פורים" ולימוד בכיתות יחד עם תלמידים משכבת יב'. היה נפלא ומעצים. יפה לראות את תלמידנו נרתמים בשמחה רבה ומביאים עימם אנרגיה ושמחה שיש במפגשים מסוג זה. קבוצת תלמידים נוספת הלכה לשמח חולים ומשפחותיהם המאושפזים בבי"ח "העמק". חזרנו לישיבה לשוק פורים בהפעלת כיתות י'.

כאן המקום להודות לרב משה ראב ולאביה כהן מדריך מהשכבה, שלקחו על עצמם לארגן את ימי החסד של השכבה ועשו זאת בהשקעה מרובה.

ימי אדר מהווים אתגר לא קטן עבורנו להפנות את השמחה להתרוממות הרוח ועשייה חיובית ולא חלילה לשמש כימים בהם מותר הרסן ומתאפשר לפגוע באדם או ברכוש. בישיבה, כפי שכולם יודעים, מילאו את האמפי במים לקול צהלת התלמידים, ואף הפכו אותו באחד מהימים לחדר מורים כשחדר מורים נבנה כמגרש כדורעף. אף פורסם סרטון ברשת החברתית שלא מוסיף כבוד לאף אחד. דברים אלו מעידים על המורכבות והצורך להמשיך ולדבר עם התלמידים על גבולות התוכן הראוי, והשיח הרצוי בכל השנה ובימי אדר בפרט.

הכנה רוחנית לפורים: השתדלנו להתכונן רוחנית לחג ובמהלך השבוע נפגשנו עם הרב מנוביץ ראש ישיבת הגולן, הרב דוד צוקרמן מנהל ת"ת בקשת והרב בן פזי מעפולה לשיעורים על המגילה. שיעורים ושיחות מעין אלו מפגישות את התלמידים עם משמעות החג והעומק שלו, ומכינות אותנו למפגש משמעותי יותר עם ימים שמחים אלו.

שבת זכור: שבת זכור היוותה הכנה נחמדה לליל פורים שמהווה את השיא. האווירה השמחה, טיש ישיבתי בהובלת השמינית כשכל  מחזור מעלה קטע על שולחן הטיש ובו התייחסות בהומור לתופעות ישיבתיות מחזוריות, שירה וכיבוד. למחרת התחלקו התלמידים ליחידות לימוד וכל תלמיד בחר ללכת ליחידה של ר"מ אחר, שאיננו המחנך שלו, ללימוד לקראת פורים על פי נושא שפורסם מראש.

ליל פורים: חג הפורים נחגג בישיבה בשמחה רבה, החל מקריאת מגילה ארוכה וממשיך בבתי הר"מים שם כל כתה חגגה בדרכה ומסתיים במסיבה ישיבתית עד השעות המאוחרות של הלילה. לאחר הפורים תלמידים רבים ציינו את התחושה הטובה והרוח המיוחדת שהם חשו בכל ימי אדר שהגיעו לשיאם בפורים עצמו.

אסיפת הורים וחלוקת תעודות: לרגל סיום שליש ב' חילקנו תעודות וקיימנו מפגש עם הורים רבים שהגיעו לאסיפה. אני חושב שעל אף הקושי והמרחק, יש לפגישות אלו תרומה גדולה לחיזוק הקשר של ההורה אל הנעשה עם בנו בין כותלי הישיבה בה הוא שוהה רוב השנה. זה זמן בו ניתן לשמוע ולהשמיע וכך לקדם ביחד את התלמיד שזה הרצון המשותף של המחנך והוריו גם יחד.

ניסן

חופשת הפסח: לקראת החופשה כל כיתה עסקה בלמידה על תכני החג מזוויות שונות, כהכנה רוחנית לחג המרומם –חג האמונה. קיימנו גם מבצע ניקיון שכלל את הפנימיות והכיתות כחלק מחובתנו לעבר את החמץ ולהשאיר מקום נקי ומכובד.

ריחות קיץ: אנו חוזרים לאחר חורף ארוך לימי הקיץ. אני מבקש לחזור ולרענן את הנהל של היציאה למעיינות שמותנה אך ורק באישור מחנך והורים. אנו לא נקל ראש בעניין זה כי בנפשנו הוא, ועל כן נגיב בחומרה כלפי תלמיד שלא ינהג באחריות המצופה. אני תריע כיוון שכבר נתקלנו בתופעה זאת ולא נסכים לקבלה.

ימי אייר ימים בישיבה מרוממים! אנו שוקדים על תוכנית חינוכית המורכבת ממפגשים ולמידה על ימים אלו. אני מבקש מכם לשתף עימנו פעולה ולעודד את התלמידים לקחת חלק בדברים אלו, הם בונים את האישיות לא פחות מיום לימודים המתרחש בתוך בניין הכיתות.

לסיום אני מבקש להודות לצוות החינוכי כולו על עבודות המסורה בימי שגרה, ובמיוחד בחודש עמוס בפעילויות כחודש זה, ולברך את התלמידים ובני משפחותיהם בחג שמח. שנזכה לחוש את רוממות הימים הללו באחדות גדולה ובקרוב לבבות.

חג פסח כשר ושמח!

הרב חיים איזנטל –רכז השכבה, מחזור לה'

29/01/2017 מידע להורים-ראש חודש שבט

בס"ד, ב' שבט תשע"ז

29 בינואר 2017

מידע להורים ראש חודש שבט

הורים יקרים אנחנו בתחילתו של חודש שבט, נקודת ציון המהווה את אמצע שליש ב'.

זאת הזדמנות עבור התלמידים לשנס מותניים ולהשקיע להגיע לסיום השליש (ראש חודש אדר) בצורה מיטבית. חשובה לנו ולתלמידים התעניינות של כל הורה במצבו של בנו, ולעיתים שיחה קטנה יכולה לפתור קושי, ולסייע בידו לעלות על דרך המלך.

אנחנו משתדלים לשלב היטב בין לימודים לפעילות חברתית ולמצוא את התמהיל הנכון שייתן תמריץ ללימודים, ויוסיף צבע ועניין נוסף לתלמידים.

פנימיה:

לקראת החזרה מחופשת חנוכה ערכנו חלוקת חדרים מחודשת. תהליך זה נעשה בהקשבה במידת האפשר לרצון התלמידים בשיבוץ המחודש. ככלל, אנו רואים בתהליך זה ברכה רבה, ובמקומות הספורים בהם שגינו בשיבוץ השתדלנו לתקן ולהקשיב לרחשי הלב של התלמידים.

בהזדמנות זאת אני מעדכן אתכם שכל מדריך מקיים פעילות עם כיתתו בכל שבוע בשעות הערב. אנו משתדלים שזה יתקיים בצורה קבועה בימי רביעי. קורים שם דברים יפים. מוזמנים לשאול את הבנים.

נודה למדריכים שמקדישים רבות בתוכן ובקיום מסגרת פנימייה הולמת: אביה כהן (ט1), גואל קטן (ט2), נריה חדרי (ט3), ודניאל הבה (ט4).

אתם יכולים לראות בהם כתובת לבעיות שצצות בפנימייה, בכל מובן שהוא, ומוזמנים לפנות גם אליהם מלבד הפניות לצוות המחנכים.

שבת ישיבה:

לקראת שבת ישיבה האחרונה המשכנו את "שביל הגולן". חלק מהרעיון בשביל הגולן הוא המפגש עם הדמויות שפועלות וגרות בחבל ארץ מדהים זה. ביום חמישי בערב פגשנו את יהודה וינברג, אחד המתנדבים הבכירים של יחידת חילוץ גולן ושמענו ממנו סיפורים רבים על פעילות היחידה. קשה שלא להתרשם מרוח ההתנדבות והסיפורים הרבים של אנשים עובדים, המנהלים חיי שגרה מלאים ובתוכם מוצאים זמן לתרום ולקפוץ לכל אירוע באזור בלי קשר למזוג אוויר או שעה של היום. הייתה נוכחות יפה של התלמידים והם הביעו עניין רב.

יום שישי:

יצאנו בבוקר לריצת ניווט מאמפי גולן לניווט שהכינו התלמידים. שותפים להכנה המדריך גואל קטן, וכמובן הרב משה שמוציא את פרוייקט שביל הגולן לפועל.

שבת:

מלבד סדר יום של שבת ישיבתית, שהוא יפה מצד עצמו, נפגשנו עם כפיר סגרון שיש לו סיפור מעניין עם מסרים חשובים. הוא יצא לטיול בקולומביה ופרו ועבר שם חוויה לא פשוטה. הוא שיתף אותנו בתחושות ובתובנות. היה מעניין.

לתחושתי, ואמרתי זאת לשכבה, אנו בהתקדמות יפה. הדבר בא לידי ביטוי בשותפות בסעודות, בשירה, בסעודה שכבתית שקיימנו בשבת, ובתחושה הכללית. מקווה שמגמה את תלך ותתעצם.

ימי עבודה:

אמנם קיבלתם את הלו"ז של הימים הללו במייל לקראתם אבל אני מרגיש צורך לשתף אתכם בחוויה המדהימה שהייתה לנו.

יצאנו לעבודה לא קלה  של סיוע לחקלאי בהשבחת שטחי מרעה. הגענו בשעות הבוקר, ופגשנו את יניב (החקלאי) שקצת סיפר על עצמו והתמודדות היומיומית שיש לו בעבודתו, ולאחר מכן שיחת פתיחה והכוונה שלי ושל רותם, מדריך מארגון "השומר החדש" שליווה אותנו במשך היומיים הללו.

התחלנו לעבוד, במרץ של כלל התלמידים!

לאחר הפסקת צהריים המשכנו באותה העבודה ובסיומה הגיע אלינו שלמה למפרט מראשי "השומר החדש" ושוחח עם התלמידים על ציונות תשע"ז.

אני משתף אתכם שהוא התפעל מאד מרמת השיח שנוצר שם, ומהתעניינות היפה של התלמידים בשאלות עומק של שייכותנו לארץ ולעבודת האדמה.

משם נסענו לאנדרטת "אלכסנדר זייד" ויצאנו לריצת נווט בלילה לשדה יעקב. מחולקים לחוליות של ארבעה תלמידים. תודה ענקית לגיא טמיר משדה יעקב (אביהם של שני תלמידי הישיבה. האחד בפועל והשני בוגר) שאירגן את הפעילות מתחילתה ועד סופה. בהתנדבות מלאה. התלמידים רצו בהתלהבות מרובה, והגיעו לנקודת הסיום עמוסי חוויות.

צוות ארוחת ערב ירד לפני תחילת הפעילות ובישל ארוחת ערב טעימה ויפה. כשהגענו ניגשנו לאכול.

הלכנו לישון שבעים ועייפים מיום עבודה.

למחרת חזרנו לאותו השטח. רותם, המדריך מטעם השומר, פתח בכמה סיפורים והתמודדויות שהם נפגשים בעזרה לחקלאים, ודיבר על הקושי הקיים ביום השני לעבודה לעומת היום הראשון. לשמחתנו היום השני היה מלא אנרגיות, לא פחות מהיום הראשון, דבר המעיד על חיבור משמעותי למשימה אותה לקחנו.

בסיום העבודה, לקראת ארבע אחה"צ, קיימנו מעגל סיכום. למרות טיפות הגשם שהחלו להרטיב אותנו סיימנו אותו.

קשה לתאר את האור בעיניים של יניב, שהרגיש מעבר לעבודה הפזית שניתנה לו, את הדחיפה המנטאלית שהוא קיבל מקבוצה 100 תלמידים שבאים עם כל הלב והנשמה.

כמובן שיש אור חוזר, וגם לתלמידינו היה אור גדול.

אנחנו, הצוות יצאנו עם תחושה שנותנת הרבה כח. אשרינו שאלו בנינו.

אני מודה לכל העוסקים במלאכה.

מחנכים, הרב אלי, הרב משה, והרב אשר, תודה למדריכים ולאם בית, שמקדישים לתלמידים בלי סוף, בחשיבה ובעשייה יומיומית. בפרויקטים ובשגרה.

תודה ליצחק בן חורין, רכז חינוך חברתי, שמסייע בכל מה שנדרש.

בברכה ולהשתמע בחודש הבא

הרב חיים איזנטל – רכז השכבה

26/12/2016 עדכון להורים - חנוכה

שלום להורים,

חנוכה וסיום שליש א':

הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ אָנוּ מַדְלִיקִין עַל הַנִּסִּים וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַמִּלְחָמוֹת שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה

עַל יְדֵי כּהֲנֶיךָ הַקְּדוֹשִׁים וְכָל שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ קֹדֶשׁ הֵם

וְאֵין לָנוּ רְשׁוּת לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶם אֶלָּא לִרְאוֹתָם בִּלְבָד כְּדֵי לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל

עַל נִסֶּיךָ וְעַל יְשׁוּעָתֶךָ וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ

הפיוט הזה שאנו אומרים אחרי הדלקת נרות נדרש גם ביחס לבנים ולתלמידים. אתם ההורים ואנו המחנכים מתפללים להדליק את הנר שבלב כל ילד וילד, להודות לה' על הניסים והפלאות ולראות כל אחד, ולראות עד כמה הוא קדוש ומתוק, ומתוך כך נהלל את ה' על הזכות הגדולה להיות חלק מדבר מדהים זה.

יום הורים וחלוקת תעודות:

אנו עומדים בסיום שליש א'. כפי שהדגשנו בתחילת השנה שליש הראשון של כיתה ט' מאופיין כתקופת הסתגלות. הסתגלות למקום לימודים חדש, ליציאה מהבית ומעבר לפנימיה, למחנך וחברים חדשים. אנו יכולים לומר שהתחושה שלנו היא טובה, ותהליך הקליטה עבור רוב התלמידים היה מוצלח. באסיפת ההורים היה לכך הד חיובי, ואנו מודים להורים על האמון והמילים החמות שהובעו בפגישות. זה אכן נותן כח להמשך העבודה החינוכית, עבודת קודש.

אנו ממליצים לראות את התעודה כמנוף להתקדמות. לשוחח עם ילדכם על תחושותיו בישיבה, בלמידה ובכלל, והיכן שצריך לדייק ולסייע ניתן לפנות אלינו, אם זה טרם נעשה.

שבוע הקריאה

בשבוע שעבר הובילה ספריית הישיבה שבוע ובו פעילויות לעידוד קריאה. במסגרת השבוע נערכה הרצאה כלל ישיבתית בתחום ההשקה בין השפה העברית והמקורות מהתנ"ך וכן פאנל בנושא "קריאה נקיה", ועד כמה יש צורך בהגבלות על ספרי הקריאה לנוער והחשש מפני התרבות.

כמו כן נערכו פעילויות שונות בספרייה ובבנין הכיתות וחולקו צ'ופרים לתלמידים להמתקת הקריאה. יישר כח לספרניות והצוות המארגן.

חנוכה:

ביום חמישי האחרון נפגשנו עם נאור פרץ. נאור תושב הגולן מספר את סיפור הגבורה שלו, התמודדות שהתחילה בפציעה בלבנון, ונמשכת יום יום ברצון לנהל חיים מלאים ומשמעותיים מתוך אמונה גדולה בה' יתברך. התלמידים היו מרותקים לסיפורו שיצא מהלב.

ביום שישי יצאנו לגמלא, העיר העתיקה. על חולצות הישיבה מודפס ההיגד שנמצא בחפירות גמלא על מטבע עתיק "לגאולת ירושלים הקדושה".  אנו יצאנו להכיר את העיר ולהבין מה מוביל יהודים שחיים בגמלא הצפונית להטביע על חותמם את הסיסמא המרוממת הזאת.

פתחנו בתצפית על גמלא מלמעלה ושמענו סקירה היסטורית של איציק מאיר, מורה לשל"ח בישיבה, (איציק הוא מוותיקי ההתיישבות הגולן שזכה לארח את שמריהו גוטמן במסע החפירות שהוא ניהל בגמלא) שמיקם את הסיפור של העיר הציר ההיסטורי, ונתן רקע על התקופה והמקום ביחס לכיבוש הארץ על ידי הרומאים. משם ירדנו לכניסה לעיר העתיקה, התחלקנו לקבוצות וכל קבוצה קיבלה כתב חידה על העיר, עם מובאות רבות מהספר "מלחמות היהודים" של יוסף בן מתתיהו. היה מקסים לראות את התלמידים שנכנסו עניין ולמדו בצורה עצמאית ובמפגש אישי עם העיר. נפגשנו בסיום בבית כנסת העתיק ושם התחברנו לגבורתם של היהודים בעמידה נחושה מול לגיונות צבא רומי. חזרנו לישיבה להתארגנות לשבת.

בשבת התארח בישיבה הרב דני סיגליס, ראש ישיבת נצרת עילית, שהעביר שיחה לאחר הקידוש ובסעודה שלישית. הרב דני עסק בנושא השפע החומרי והתרבותי שמציף אותנו והמשמעויות שלו, היכולת להתמודד עימו ולנתב אותו לאפיקים חיוביים, הצורך ביצירת כלים נכונים לקבלתו ולזכור מהו הנצחון האמיתי של חנוכה במסגרת מאבקי התרבות בימים ההם בזמן הזה.

אתמול בערב לאחר הדלקת נרות בחדרים התקבצה כל כיתה בבית הר"מ שלה למסיבת חנוכה כיתתית. בשירה, ריקודים, סופגניות ודברי תורה קבלנו את החג באחווה כיתתית ומשם המשכנו לישיבה לשיחה עם דוד דביר שסיפר את סיפור הגבורה האישי שלו והמשכנו בסעודת מצווה והרקדה בהובלת הרכב השביעית המקצועי. היה שמח ועוצמתי.

ראוי לציין את השכבה שהיו תורני שבת בפעם הראשונה, ועשו זאת בהשקעה ואיכפתיות כלפי כל הישיבה.

בבוקר לאחר תפילה חגיגית יצאנו לחופשת חנוכה. החזרה לישיבה ביום שני בשעה 11:00.

בשם הצוות החינוכי אני מאחל לכם חנוכה שמח.

הרב חיים איזנטל – רכז השכבה

10/11/2016 עדכון להורים חודש חשוון

מידע להורים – חודש חשוון

להורי התלמידים מחזור לה'

שלום וברכה.

אנו נכנסנו לחורף, ויחד עם התפילה על הגשם אנו מאחלים לשגרה ברוכה הבנויה בעיקר מלמידה יומיומית ומתובלת בעשייה חברתית.

לימודי קודש:

השנה אנו לומדים בבוקר מסכת סוכה. מלבד בלימוד הכיתתי יש לנו שתי קבוצות. האחת היא קבוצת בית המדרש, הלומדת בבית המדרש ומיועדת למי שמעוניין ויכול ללמוד בעצמאות באופן יחסי ללימוד בכיתה. והקבוצה הנוספת מיועדת לתלמידים שהלימוד בכיתה לא נותן להם מענה, והם זקוקים לקבוצה קטנה יותר, ובסגנון הוראה מותאם. כל הקבוצות מתפקדות היטב ונקווה שכך נמשיך לאורך השנה כולה.

סדר ערב:

בסיומו של כל יום מתקיים סדר ערב. המחשבה היא שאת סדר היום פותחים בלימוד תורה - בבוקר, ומסיימים את יום הלימודים בלימוד תורה. ההבדל הוא שסדר ערב הוא רשות. כל תלמיד מוזמן לבחור האם הוא מעוניין ללמוד בשעה זאת, וכן למצוא את תוכן הלימוד שהוא בוחר. בבחינת "אין אדם לומד תורה אלא מה שליבו חפץ". אנו, הצוות, מציעים לתלמידים עזרה בהכוונה, ומעמידים את עצמנו ללימוד משותף לבוחרים בכך, אך בסוף הבחירה היא ביד התלמיד. בימי ראשון בסדר ערב תלמידים מהשמינית לומדים בחברותא עם תלמידי החמישית. גם תכנית זאת למעוניינים בלבד. אנו שמחים על כל תלמיד שבוחר להצטרף ומנסים לדרבן את תלמידנו לבחור בחירה חשובה זאת, ונשמח גם לשיתוף מצדכם לעורר את ליבם של הבנים לשעה יקרה זו של לימוד תורה.

"מעלין בקודש":

בכל שכבה קיימת קבוצה של תלמידים של תלמידים שרוצה להוסיף בקודש על הלימוד הכללי, ואנו שמחים על כך ומעודדים אותם. כל תלמיד שמעוניין בכך, בתאום עם מחנך כיתתו יוכל להצטרף. בקרוב תיפתח קבוצה כזאת אף בשכבה שלנו. את התוכנית מרכז ר' אסף שמילה.

אפיקים:

כחלק מהרצון לאפשר לתלמידים להתפתח בתחומים נוספים הקמנו השנה את תכנית אפיקים. נלמדים שם ארבעה תחומים. בקצרה, מה עושים בכל תחום:

שדאות: אז מה היה לנו עד עכשיו?
הצפנת מפה. ניווט אורבני בישוב, איך מתאמים תיק וזיוודו והדרכת ציוד טיולים .שיעור קשרים וחבלים לימוד סוגי קשרים: בוהן, שמינית, שטוח, מוט והצלה. תדרוך ובניית מחסה בטבע.

תלת מימד: אז מה היה לנו עד עכשיו?

הפעילות בתלת מצוינת החברה מתקדמים יפה מאוד.

התלמידים בנו סוכות ושולחנות לחג בתלת, למדו חומרים ותאורה. עכשיו עובדים על פיתוח משחקים ומידול מתקדם.

הנדימן:  אז מה היה לנו עד עכשיו ? התלמידים עובדים על מיחזור ושדרוג רהיטים לטובת הכיתות שלהם.

רובוטיקה

מלבד חוגים אלו כיתה אחת מקבלת קורס בדיבייט, כשהמטרה היא לפתח בתלמידים את התחום של דיבור, נאום והצגת עמדה בתלמידים.

התוכנית היא שיהיה סבב בין הכיתות, ובכל שליש של השנה כיתה אחרת תקבל את הקורס בדיבייט ושאר התלמידים יתחלקו בין ארבעת החוגים שמאפשרים מענה ועניין לכל אחד לפי נטיית ליבו וכשרונו.

לצערי, הנוכחות בחוגים אלו היא לא מספקת בכלל. התלמידים בחרו בתחום הדעת או העשייה בהם הם מעוניינים להתפתח ובכל זאת תלמידים רבים לא נענים לעניין ולא מגיעים ליחידת זמן זאת. אשמח לשיתוף פעולה גם מצידכם בנושא זה.

שבת מחזור:

שבת הבאה פרשת "וירא" אנו יוצאים לשבת מחזור בקרית ארבע-חברון. זוהי שבת עוצמתית ומרוממת באווירה מיוחדת מאד. התכנית מתחילה כבר ביום שישי בבוקר, בקבר רחל, משם ממשיכים לכפר עציון בסיפור הגבורה של לוחמי תש"ח, ומגיעים לקריית ארבע. תכנית השבת המפורטת תשלח אליכם בהמשך. חשוב לציין שכל התכנית עומדת באישור משרד החינוך, ואנו ממלאים אחר הוראות הביטחון הנדרשות במלואן. הציוד הנדרש: בגדי שבת, שק"ש, בגד חם, כלי רחצה + מגבת.

שביל הגולן:

כמסורת הישיבה בשנים האחרונות גם אנו עושים את "שביל הגולן". מדובר בפרויקט מאד יפה ומוצלח שבו אנו צועדים בשביל לאורך השנה כולה ומכירים לעומק את חבל הארץ בו אנו לומדים וחיים. ב"שביל" אנו משתדלים להביא לידי ביטוי את התלמידים בכשרונם ובעשייה שלהם. זוהי הזדמנות גם להעצים את התלמידים וגם ליצור גיבוש בפעילות המשותפת.

השבוע פתחנו את הפרויקט בבוקר חשיפה. התחלקנו לצוותים וקיבלנו משימות צוותיות, לכל צוות יש ראש צוות ומשימות שיבואו לידי ביטוי בטיול עצמו. הכנת אוכל, הקמה לוגסטית, והעברת הדרכות במהלך המסלולים ועוד עוד.

הרב משה ראב מוביל את הפרויקט מטעם הצוות, וכמובן שכלל הצוות רתום ומסייע היכן שנדרש.

שוב לסיום, אני מודה לכלל הצוות, מחנכים, מדריכים, אם הבית ומורי התיכון, שחושבים ועושים רבות לקידום התלמידים בכל התחומים.

בברכת חורף טוב וגשום

הרב חיים איזנטל, רכז השכבה

28/09/2016 להורי התלמידים בכתות ט' - עדכון על חודש אלול ולקראת חודש תשרי

בס"ד, כ"ה אלול תשע"ו

28 בספטמבר 2016

להורי התלמידים בכתות ט',

שלום וברכה,

כפי שהבטחנו, נשתדל לעדכן מידי פעם מהנעשה בישיבה, דבר שיאפשר לכם לדעת מה בנכם חווה בישיבה דבר שיגדיל את תחושת השותפות בינינו ישיבה, הורים ותלמידים.

אנו עומדים אחרי חודש של לימודים בהם נכנסנו לשגרת לימודים מבורכת.

לימודים:

לפי תגובות המורים הנפגשים עם הכיתות ולתחושתי, נכנסנו לשגרת לימודים מאד יפה. חלק מהלימודים אנו לומדים לפי קבוצות וחלקם בכיתות אם. החלוקה נעשתה בחודש זה, ואנו כבר התחלקנו לקבוצות בכל תחומי הלימודים הרלוונטים. אפשרנו לגשת למבחן נוסף לתלמידים שהרגישו שמשום מה לא שובצו במקום הראוי להם, ואני מקווה שהגענו להשלמת התהליך החשוב למיצוי הלימודים בהתאם ליכולותיו של כל תלמיד.

השבעה:

ביום שני של הלימודים העירו תלמידי השמינית את תלמידי החמישית, ויצאנו להשבעה. ההשבעה כוללת חלק ראשון בשטח הישיבה, של משחקים ופעילויות, לאחר מכן יצאנו לטיול לילי משותף. העפלנו את הגולן והגענו לפנות בוקר למצפה אופיר. שם קיבלנו חולצות, תפילת שחרית, כתובת אש, ברכה מהרב מוטי, ראש הישיבה, וארוחת בוקר מפנקת בחסות השמינית. חזרנו לישיבה עייפים ו"מושבעים". בסיום השבוע חזרו התלמידים הביתה.

שבת וטיול משותף:

ביום שישי יצאנו לטיול משותף תלמידי השמינית והחמישית, לנחל ג'ילבון. הייתה אווירה נעימה וחברית. משחקים משותפים ועוד – חזרנו לישיבה למנוחה והכנות לשבת ראשונה בישיבה.

שבת נפתחה בקבלת שבת מוזיקאלית לפני שבת ולאחר מכן תפילת קבלת שבת ברוב עם בעוצמה רבה.

בליל שבת לאחר הסעודה היה עונג שבת עם הרב יונתן קראוס, מחנך בישיבה, שהוא נכדו של הרב שאר ישוב זצ"ל, והוא סיפר סיפורים מבית סבא, על חיים בצל אדם גדול שנפטר לפני כחודש. העונג שבת היה מיועד לכלל התלמידים בישיבה ומי שהיה עייף פרש לחדרו.

בבוקר לאחר התפילה כל כיתה הלכה לבית הר"מ שלה שם ערכו קידוש ועונג שבת. אחרי הצהריים נפגשנו עם בני זוג מיוחדים, משפחת אדרעי, שסיפור חייהם הוא מאד מרגש ועוצמתי. שניהם נכים וסובלים מ - c.p ולמרות הקשיים שלהם הקימו משפחה לתפארת אחרי שבנו את עצמם שנים רבות. הם שיתפו בהתמודדויות שהחיים זימנו להם, וריגשו את אותנו השומעים. יצאנו עם תחושה שכשיש כוח רצון ניתן להגיע למקומות מאד רחוקים וכמעט "לא הגיוניים" בחיים.

ביום ראשון יצאנו לפעילות גיבוש מחזורית של o.d.t באבני איתן. היה נחמד והוסיף עוד צעד בגיבוש השכבתי.

במהלך השבוע שמענו שיחה של הרב חנוך אביצדק שמשמש מנהל עמותת "שבי ישראל" העוסקת בהעלאת יהודי בני המנשה. הוא שיתף ברקע של קהילה מיוחדת זאת. אנו מקווים שזה מהווה צעד שיאפשר לנו לקלוט את כיתת בני המנשה בצורה הטובה ביותר.

שגרת פנימיה:

לאחר השבוע הראשון, שקצת ירדה ההתלהבות של ההתחלה מחיי הפנימיה התחלנו לעסוק בהתמודדות שהפנימייה מזמנת. אנו מדברים על כך בכיתה, בשיעורי מחנך ובמעגלים.

כמובן שיש קשיי הסתגלות, געגוע הביתה, ועוד. צוות השכבה, מדריכים, אם בית ומחנכים מודעים לכך ומשתדלים להוות אוזן קשבת לתלמידים. יש לראות קשיים אלו כדבר טבעי וצפוי, אך אם אתם מרגישים שהבן שלכם מתמודד עם משהו "שגדול עליו" אתם מוזמנים לפנות אלינו, המחנכים והמדריכים.

ראש השנה והיום הכיפורים:

במהלך החודש עסקנו בתכני החודש. לימוד על מהות ימים נשגבים אלו והעמקה בהם. ביום רביעי מתקיים בישיבה ערב לימוד וניגון לראש השנה. בסיומו נאמר סליחות משותפות, אשכנזים וספרדים, בנוסח משלב. מרגש ואמיתי!

לכבוד ראש השנה הבנים יחזרו לבתיהם, לשהות עם בני המשפחה בימים מרוממים אלו. בצום גדליה חוזרים לישיבה. (שימו לב לזמני ההסעות כפי שמפורסם באתר הישיבה)

אנו חוזרים לשבת תשובה ויום הכיפורים. בערב שבת תשובה נצא לסיור סליחות ושבת שתעסוק בתכני התשובה. מתוכננת שבת עוצמתית ומרוממת.

ביום הכיפורים אנו בישיבה, אך תלמיד שמרגיש שבביתו הוא יעבור את היום הקדוש בצורה טובה יותר, מכל סיבה שהיא, ייסע לביתו בשמחה.

במוצאי יום הכיפורים לאחר ארוחה קלה, יעמדו הסעות לרשות התלמידים, לחופשת חג הסוכות.

לסיום אני רוצה להודות לצוות המסור שמשתדל בכל מאודו לקידום התלמידים. למחנכים - הרב אלי טישלר, הרב משה ראב, הרב אשר פלצקי, למדריכים - אביה כהן, גואל קטן וחנן בן חמו, ולאם הבית ירדנה בראל.